🕹️ Lav din første Roblox-oplevelse – Del 2: Checkpoints, musik og UI

Nu hvor du har din bane og mål, skal vi gøre spillet mere levende og sjovt at spille.

🎯 Trin 1: Tilføj Checkpoints

Checkpoints gør, at spilleren ikke skal starte helt forfra, hvis de falder ned.

  1. Lav en blok der skal fungere som checkpoint (fx rød eller blå).

  2. Omdøb den til Checkpoint1 i Explorer.

  3. Tilføj et Script inde i den og indsæt dette:

  local checkpoint = script.Parent checkpoint.Touched:Connect(function(hit) local player = game.Players:GetPlayerFromCharacter(hit.Parent) if player then local leaderstats = player:FindFirstChild("leaderstats") if leaderstats then local checkpointValue = leaderstats:FindFirstChild("Checkpoint") if checkpointValue then checkpointValue.Value = checkpoint.Name end end end end)

Nu skal du tilføje et leaderstats-system (hvis du ikke allerede har et):

  • Gå til ServerScriptService, lav et nyt Script, og indsæt:

  game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player) local leaderstats = Instance.new("Folder") leaderstats.Name = "leaderstats" leaderstats.Parent = player local checkpoint = Instance.new("StringValue") checkpoint.Name = "Checkpoint" checkpoint.Value = "Start" checkpoint.Parent = leaderstats end)
  1. For at spilleren respawner ved sit checkpoint, tilføj dette Script til ServerScriptService:

  game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player) local leaderstats = Instance.new("Folder") leaderstats.Name = "leaderstats" leaderstats.Parent = player local checkpoint = Instance.new("StringValue") checkpoint.Name = "Checkpoint" checkpoint.Value = "Start" checkpoint.Parent = leaderstats end)
  • Klik på Part → Block (øverst i menuen).

  • Træk blokken rundt og ændr størrelse med Scale-tool (R).

  • Du kan lave flere platforme ved at kopiere (Ctrl+D) og flytte dem.

  • Brug Move (W) til at justere placering.

  • Gør nogle platforme “farlige”:

    • Vælg en Part, klik på + i Explorer, vælg Script, og indsæt:

  script.Parent.Touched:Connect(function(hit) local player = game.Players:GetPlayerFromCharacter(hit.Parent) if player then player.Character:MoveTo(Vector3.new(0, 5, 0)) -- Teleport til start end end)

💡 Tip: Du kan lave flere checkpoints (Checkpoint2, Checkpoint3, osv.) – systemet virker automatisk.

🕹️ Lav din første Roblox-oplevelse – Del 2: Checkpoints, musik og UI

🎵 Trin 2: Tilføj baggrundsmusik

I Explorer, højreklik på Workspace → Insert Object → Sound.

Sæt SoundId til en lyd fra Roblox (fx: rbxassetid://1845554014 for chill musik).

Sæt Looped = true og Playing = true.

Justér Volume efter smag (typisk 0.3–0.5).

🟢 Nu spiller musikken automatisk, når banen startes!

💬 Trin 3: Tilføj simpelt UI (liv og besked)

Højreklik på StarterGui → ScreenGui → TextLabel.

Giv den navnet LivesLabel.

Under Properties, justér:

Text: “Lives: 3”

BackgroundTransparency: 1

TextScaled: true

Position: {0.05, 0}, {0.05, 0}

Tilføj et LocalScript inde i LivesLabel:

  local player = game.Players.LocalPlayer local textLabel = script.Parent local lives = 3 textLabel.Text = "Lives: " .. lives player.CharacterAdded:Connect(function(character) lives -= 1 textLabel.Text = "Lives: " .. lives if lives <= 0 then textLabel.Text = "Game Over!" wait(2) game.ReplicatedStorage:WaitForChild("RestartEvent"):FireServer() end end)

I ReplicatedStorage, lav en RemoteEvent og kald den RestartEvent.

I ServerScriptService, lav et Script:

  local event = game.ReplicatedStorage:WaitForChild("RestartEvent") event.OnServerEvent:Connect(function(player) player:LoadCharacter() local stats = player:WaitForChild("leaderstats") stats.Checkpoint.Value = "Start" end)

🧩 Trin 4: Test det hele

Tryk Play → hop gennem banen → dø et par gange → tjek at:

  • Checkpoints virker

  • Musik spiller

  • UI opdaterer

🌟 Trin 5: Publicér din opdaterede version

Tryk Play → hop gennem banen → dø et par gange → tjek at:

  • Checkpoints virker

  • Musik spiller

  • UI opdaterer

🎵 Trin 2: Tilføj baggrundsmusik

  I Explorer, højreklik på Workspace → Insert Object → Sound. Sæt SoundId til en lyd fra Roblox (fx: rbxassetid://1845554014 for chill musik). Sæt Looped = true og Playing = true. Justér Volume efter smag (typisk 0.3–0.5). 🟢 Nu spiller musikken automatisk, når banen startes!

🟢 Nu spiller musikken automatisk, når banen startes!

💡 Tip: Du kan lave flere checkpoints (Checkpoint2, Checkpoint3, osv.) – systemet virker automatisk.

💬 Trin 3: Tilføj simpelt UI (liv og besked)

🟢 Nu spiller musikken automatisk, når banen startes!

  Højreklik på StarterGui → ScreenGui → TextLabel. Giv den navnet LivesLabel. Under Properties, justér: Text: “Lives: 3” BackgroundTransparency: 1 TextScaled: true Position: {0.05, 0}, {0.05, 0} Tilføj et LocalScript inde i LivesLabel:

💬 Trin 4: Nu skal du tilføje et leaderstats-system

Nu skal du tilføje et leaderstats-system (hvis du ikke allerede har et):

  • Gå til ServerScriptService, lav et nyt Script, og indsæt:

  game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player) local leaderstats = Instance.new("Folder") leaderstats.Name = "leaderstats" leaderstats.Parent = player local checkpoint = Instance.new("StringValue") checkpoint.Name = "Checkpoint" checkpoint.Value = "Start" checkpoint.Parent = leaderstats end)

💬 Trin 5: For at spilleren respawner ved sit checkpoint

  game.Players.PlayerAdded:Connect(function(player) player.CharacterAdded:Connect(function(character) task.wait(1) local leaderstats = player:WaitForChild("leaderstats") local checkpoint = leaderstats:WaitForChild("Checkpoint").Value if checkpoint ~= "Start" then local part = workspace:FindFirstChild(checkpoint) if part then character:MoveTo(part.Position + Vector3.new(0, 3, 0)) end end end) end)

💡 Tip: Du kan lave flere checkpoints (Checkpoint2, Checkpoint3, osv.) – systemet virker automatisk.

Scroll to Top